Sidor

måndag 19 januari 2009

Ruvardag 2.

Det snöar idag. Mycket. Jag läntar efter våren och värmen. Den kan gott komma nu tycker jag. Jag är hemma idag, jag har inte krafter nog att jobba.

Det är ruvardag 2 idag. En dag närmare målet. Den 31 januari, alltså om 12 dagar, vet vi om lill*n har stannat hos oss. Det är många dagar. Den 31. blir det test-kalas. Vi fick ett graviditetstest med oss från kliniken. Vi kommer köpa fler. Jag vill tjuvtesta redan nästa måndag, men Oscar menar att vi inte ska riskera att testa för tidigt. Så klart har han rätt. Idag kallas vår plutt för morula. Varje dag utvecklas h*n, och fort går det. Kanske har du hittat en fin plats att sätta dig fast på? Vi hoppas det!

På torsdags morgonen den 15/1 var vi på plats på kliniken och fick ett jättefint rum. Jag fick byta om till vit sjukhusskjorta och operationsstrumpor. Oscar fick en grön snygg rock. Jag fick en lugnande tablett och två alvedon och sedan väntade vi. Efter ca en timme var det dags. Äggplocket var smärtsamt. Jag fick ligga i en gynstol med en mysig värmedyna på magen. Oscar hade jag på vänster sida och vår sköterska på höger sida. Smärtlindring fick jag via dropp hela tiden. Läkaren satte lokalbedövning och gick sedan in med en enorm nål via slidväggen och punkterade äggblåsorna för att suga ut äggen. Aj! Allt fick vi se via ul. Samtidigt ropade en tjej från labbet att nu har vi ett ägg, två, fem... Otroligt häftigt!

Efteråt blev smärtorna värre, inget hjälpte. Det var nog det värsta. Jag somnade till slut och sedan fick vi fika innan vi åkte tillbaka till hotellet där jag sov nästan hela dagen.

Vid återförande i lördags fick vi veta att ett av de ägg de tog ut inte var ett ägg och att antalet befruktade ägg ändrats. Alltså fann de 9 ägg och 8 av dem befruktades. Tre utvecklades till riktigt fina embryon. Ett fick vi tillbaka. Jag fick lägga mig i gynstolen igen och tjejen från labbet visade oss vår lilleplutt på storskärm! En liten liten miniplutt med fyra vackra celler. Med en kateter sattes det in och vips så var jag gravid. 2 fina embyon lades i en frys på -196 grader och de väntar på oss där. Jag var jätterädd att allt skulle ramla ut, men läkaren försäkrade oss om att det aldrig kunde ske. Inte ens om vårt embryo skulle dö, då kommer min kropp att suga upp det.

Innan vi gick sa läkaren; "Från och med idag är du gravid. Ni har alla förutsättningar och anledningar att hoppas att det ska förbli så. Nu håller vi tummarna."

Det gör vi. Hoppas och håller tummarna.

9 kommentarer:

loba sa...

Den där UL-skärmen är en riktigt magisk låda!
Skönt att höra att det gick så bra, trots det onda efter plocket. Nu räknar vi ner till testdag och håller tummarna (och andan, märkte jag medan jag läste)

Snälla lilla, fäst ordentligt i din mamma nu.

kram

Blåöga sa...

...Åh vilken pärs ni gått igenom.

Men vännen det kommer vara så värt det, jag hoppas så inibombens att det skall gå vägen!!!!!

nilwa sa...

åh va häligt att läsa om er upplevelse, de verkar göra på nästan lika sätt överallt. Mysig läkare som sa så fint till er i slutet....nu hoppas vi och håller alla tummar och tår vi kan... massor med kramar

Tulpan sa...

Åh vad stort! Håller tummarma för att lilla cellsamlingen stannar och växer!
Kram!

Lindas Vita Lantliv sa...

Nemen gud vilken stor grej jag har "missat", har haft fullt upp med jobb och inte hunnit kika in...GUUUUD så spännande! Stoort grattis till lilla H*N! Nu håller vi alla benhårt tummarna flera ggr om!!!!!

Ta hand om dig nu och var rädd om dig, vila när du behöver och lyssna på kroppen! Oroa dig inte för mycket (lätt för mig att säga, veet....)...det kommer gå bra!

Vilken pärs ni gått igenom som sagt!

Alla lyckönskningar och superkramar till er!//Linda

Ullis/Leva på landet sa...

Får hålla tumarna riktigt hårt ett tag till testet. Se till att vila och ta det lugnt. Så glad jag blir av dina ord inne hos mig. Tycker att du om någon är värd den.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Lindas Vita Lantliv sa...

Från mig till dig inne hos mig....

Ulrika sa...

Vilken fin läkare, sug åt dig av de orden! För det är ju precis så det är, du är gravid! Hejja hejja lilla morula fäst dig stenhårt!!

Kramar i massor till din mamma!

/Ulrika

mrsjones sa...

åh det är så spännande att jag kreverar! Pyret ska stanna, det har jag bestämt! Massa lyckokramar!!

vill krama om och gratta lille victor på hans namnsdag idag också!