Sidor

torsdag 19 februari 2009

Kärlek.

Det förra ultraljudet vi gick på som gravida slutade i katastrof. Där framför våra drömmar och förhoppningar öppnades avgrunden. Den bottenlösa sorgen. Och vi föll rak ner. Så nog var vi rädda igår. Spända som fiolsträngar, på bristningsgränsen. Jag blundade hårt, men öppnade sedan ögonen i smyg. Försökte läsa av Oscars ansikte. Där fanns ingen reaktion och mitt hjärta stannade. Jag måste titta. Läkaren letar lite till och plötsligt.

På skärmen dyker det upp en liten krabat. Vårt barn! Läkaren pekar. Här ser ni hjärtat som slår. Det tickade på. Hoppfullt. Vackert.

-Allt ser bra ut. Allt ser perfekt ut, säger han. Han mäter och skriver ut en bild åt oss. Han tittar på äggstockarna som fortfarande är förstorade. Det var helt normalt när man gjort IVF. Så skulle det vara sa han och det gör ofta ont när man rör sig hastigt. Det kommer att ge med sig. Han berättade att när man sett hjärtat slå nu så minskar riskerna för missfall. Inte helt och hållet, men de minskar. Det är skönt att höra. Läkaren ler och säger att han är glad att vi kom till dem, att de kunde hjälpa oss när Dalarna inte kunde.

Vi säger tack. Hur säger man egentligen tack åt någon som gett en den största gåvan? Det finns inga ord. De har gett oss liv. Hur ska vi någonsin kunna sätta ord på det? Vi hoppas bara att han kunde se det i våra ögon.

Vi skyndar ut. Vi håller om varandra. Vi gråter några tårar. Det är lycka vi känner.

Vårt barn lever! Jag är i vecka 8 (7+2) enligt läkaren och beräknad förlossning är den 7 oktober om jag ska våga tänka framåt.

13 kommentarer:

Ulrika sa...

Vilka härliga nyheter! Och vilken lycka! Ett litet hjärta som slår, det finns inget bättre!
Tänk att ett tack ibland kan kännas 'futtigt'! För det där teamet har ju gett er det största man kan få i livet! Säkert såg har på hela er hur tacksamma ni är =)
Kram!!

lilla angelyne sa...

Men åååh så underbart!!
Som jag har väntat på ditt inlägg här.=)

Jag är så glad för er skull!

Många kramar

Lindas Vita Lantliv sa...

Åååå grattis! Jag var in flera ggr igår för att kika om du skrivit ngt, var lite spänd...vad glad jag är för eran skull!

Hoppas du kan slappna av liite mer nu iaf....

Tänker på er, njut nu (det du/ni kan)!

Kram Linda

Tulpan sa...

Hurra, var underbart! Jag blir alldeles varm i magen. Det är ju så underbart att få se ett litet hjärta picka!
Kram

Nilwa sa...

åhhh underbart att höra....jättegrattis till lyckat ul och med lillen i magen. massor med kramar

Monika sa...

Så bra:)
Grattis så mye. Det va kjempefint å høre, no blei æ gla:)
Lykke til videre i svangerskapet:)

Blåöga sa...

Åh vad glad jag blir, ryser i hela kroppen!

Då blir det dubbel fest i oktober, tror nog våra änglar firar lite extra... Victor för sitt syskons ankomst och Noel för sin tvåårsdag. Vilket partay de lär ha våra små!!!!!!!!!!!!!!
HÄRLIGT!

Annso sa...

Åh, stort grattis!

Vad härligt att få se sin lill* bebis och ett hjärta som slår!!!

:-)

loba sa...

Detta var verkligen underbart att läsa! Kramar i massor.


*andas ut lite* :)

Lottis sa...

Hej Linda! Fick reda på av Oscar att du hade en blogg, så då fick jag lov att gå in o kika. Grattis till att det gick bra på U-ljudet! :) Din blogg kommer jag inte släppa nu, måste följas. Ha det bra! kram Lottis

Nilla sa...

Hela dagen på jobbet igår undrade jag. Det första jag gjorde nu imorse när jag kom hem var att dyka in på din blogg. Jag är så glad för din/er skull!!! Ett stort GRATTIS till er!!!

Kram Nilla

Odling FL sa...

Underbart!!! Blev så glad när jag läste detta!
Kram

Linda sa...

Åh tack alla gulliga ni! Jag blir så glad av att läsa era fina rader!!

KRAM!