Sidor

tisdag 10 augusti 2010

Att vara mamma efter 10 månader.

  • Jag har slutat amma sedan en månad tillbaka.
  • Jag har börjat jobba.
  • Jag är trött.
  • Jag är lycklig.
  • Jag skrattar mycket.
  • Men aldrig förr har mitt tålamod prövats så hårt som nu.
  • Tystnad är en illavarslande varningssignal.
  • Det tillhör ovanligheten med vakna nätter. Lyx!
  • Sovmorgon är när Gustav vaknar först vid 5 och vill ha välling.
  • Lyx är om vi lyckas somna om till 7.
  • Jag tycks aldrig växa ifrån kundvagnsvaggandet.
  • Jag undrar dagligen vad sjutton jag gjorde innan Gustav kom.
  • Ser jag en annan mamma vagga sitt barn gungar jag med i rytmen. Med eller utan bebis.
  • Innan jag somnar om kvällen går jag igenom de 481 bilder som för närvarandet finns på Gustav i min mobil.
  • Att städa under dagtid är helt onödigt. Jag plockar bort, Gustav plockar fram.
  • Jag hinner knappt gå på toa. Magkonditionen är inte på topp om man säger så.
  • När jag hänger tvätt hänger jag alltid Gustavs kläder längst fram. Det är sann lycka att få ha bebiskläder bland våra.
  • Man måste ta tillvara på de små stunder man får mysa. Gustav har inte tid.
  • Pussar är han dock generös med min son. Men man får vara vaksam, de slutar i 98% av gångerna med att två små tänder hugger till.
  • Dagarna är ganska så strukturerade för tiden. Jag vet när det är dags för mellis, promenad, lunch, sömn, middag och nattning. Ja, så ser en mammas dag ut. Det blir sällan mer spännande än så. ;)
  • De där brösten jag hade en gång i tiden efterlyses. Numera sitter det två främmande taxöron fast vid bröstkorgen. De måste rullas upp i bhn om någon undrade.
  • Och egentiden? Vad hände med den? Ni når mig här, på mobilen eller på facebook om någon av två ovanstående punkter dyker upp.
Mammalivet efter 6 månader.
Mammalivet efter 3 månader.
Mammalivet efter 7 veckor.

3 kommentarer:

lilla angelyne sa...

Hihi, du är bäst! Jag älskar dom här punktlistorna. Tänk så mycket som förändrats sedan den första. Underbart!

Jag instämmer i de flesta. Eiras kläder hänger också längst fram, ja de har faktiskt alltid egna "hängare" och så får mina och Ns kläder trängas under. Det är lycka!

Å, jag hoppas att vi kan ses när ni kommer hem från semestern. SAKNAR ER!

Anne sa...

hihi, underbart!

ointressant.se sa...

fint!