Sidor

onsdag 4 augusti 2010

Bakfull...

...efter nattens bravader. Vilket liv. Ja, inte festliga sådana, utan vakna timmar då man bör och önskar att sova. Gustav vaknade vid tolv första gången. Han vaknar ofta vid den tiden. Gråter lite, sätter sig förvirrat upp i sängen och gnuggar ögon. En napp, en puss och sovfilten brukar göra susen. Då somnar han om innan han lagt huvudet på kudden. Inga konstigheter. I natt var det dock lite svårare att komma till ro igen, men det gick. En halvtimme kanske. Sedan, efter miniuppvaket, sover han till vällingdags. Brukar vara mellan fyra och fem.

Och när Gustav återigen vaknade vid vällingdags kunde jag inte förstå varför jag kände mig så mörbultad. Det kändes som om jag knappt hunnit somna från förra uppvaket. Tittar yrvaken på klockan. Halv åtta. Va? Becksvart ute, halv åtta, trött som ett skogstroll? Märkligt. Mycket märkligt. Gustav ropar och skriker. Jag knuffar ut en förvirrad make att göra välling och tröstar lilleplutt. Ovanligt snabbt tittar maken in igen, och lägger sig utan att ge mig någon flaska. -Klockan är två. Aaaha, det förklarar saken. Då hade jag ju redan lyft ur G och lagt över honom till oss och uttalat det magiska ordet v ä l l i n g. Ja, och vem väntade inte då om inte min käre G. Äta gör vi ju inte på nätterna så det blev vatten. Efter många om och men och en timme senare somnar vi till slut.

Och nu vaknar G vid vällingdags. Klockan fyra. Välling i magen och så sover vi igen. Riiiiiiiing. Men vad nu! Makens larm går igång. Han hör inte. Jag hör! G skruvar på sig och börjar vakna till. Nu är det bråttom om vi ska få någon sömn innan solen går upp. Jag tar till alla medel och sparkar ut min käre. Brutalt, men vad göra. En fjuttig timme tycker G att det räcker. Bara att dra på sig morgonrock och kliva upp.

Jag längtar efter att G vill ta sin förmiddagslur så jag med kan sluta mina ögon. Det behövs.

2 kommentarer:

Mathias sa...

Är det fel av mig att tycka synd om Oscar? :D Han har säkert många blåmärken :p

Kram! <3

Linda sa...

Ja, vääääldigt fel! ;-)

Kram<3