Sidor

tisdag 23 augusti 2011

Bearbeta genom lek.

Vi har som många andra små strider här hemma mitt i trotsåldern. Det pendlar från glad och nöjd till hysterisk.

Här om dagen hade vi en lite dispyt, jag och sonen. Han gjorde hyss som inte gillades av mor. Efter antal trotsiga upprepningar tappade jag tålamodet och blev arg. Och Gustav ledsen. Stora krokodiltårar och synd-om-mig-ligga-på-golvet. Jag satte mig ner och förklarade och kramade om. Och det var det- för den gången.

Litet senare när jag står vid spisen hör jag Gustav leka med Kisse (världens bästa gosekatt, som bekant kan vara olydig han med). Kisse är trotsig hör jag för Gustav skäller och när jag tittar runt hörnet är det en riktig uppläxning Kisse får. Sedan ligger Kisse på golvet och börjar gråta och Gustav säger så så, kjaam och kramar om. Leken är fantastiskt så.

Orden släpper mer och mer för Gustav nu. Jag har faktiskt tappat räkningen över alla de ord han kan nu. Han sätter också ihop meningar, inte långa sådana, men meningar. Fantastiskt! I telefonen idag meddelade han att han älk dej. Det är kärlek och mamma började gråta.

1 kommentar:

Angelica sa...

Tja, vem skulle inte ha börjat gråta av en sådan kärleksförklaring? :-)

Kram